willemgaatvissen

Hallo vis vrienden, Hier volgt weer een nieuw vis verslag van: willemgaatvissen.blogspot.nl. Geniet ervan! Vis greetz, Willem
  1. Nogmaals een Zandmotor strandvissessie zaterdag 16 September 2017

En ja daar gaan we weer, gisteren ging het "lekker" maar zou het vandaag ook zo zijn? Er staat een wzw-wind van 2 bft met stoten van 3 bft, temperatuur 14 °C, met een druiligere regen, af en toe droog en op het einde van de sessie een fikse regenbui. Hw HvH 12:14 uur (+89 cm), lw 17:44 uur (-47 cm), (± 136 cm). Dezelfde hengelstokken als gisteren met een zelfde uitrusting ook, behalve het lood dan, 160 gram piramidelood is genoeg dit keer en naarmate het water lager wordt blijft 150 gram tommy lood ook goed liggen.

Dit keer start ik iets later, omdat de meeste aanbeten pas bij afgaand water kwamen. Zul je altijd zien dat het nu net weer even anders is. Veel apenhaar in het begin van de sessie, later verdwijnt het meeste. 13:30 uur werp ik in en 13:52 uur draai ik m'n eerste zeebaarsje eruit, een mooie, net niet aan de wettelijke maat maar dat maakt niet uit, het gaat om het plezier wat je eraan beleeft. 14:11 uur volgt er een doublet.

14:40 uur nogmaals een zeebaarsje, het begint langer te duren voordat ik een aanbeet krijg. Als ik over schakel op ultra korte lijnen om verder weg te werpen komt er om 16:28 uur nog een zeebaarsje bij.

16:46 uur een bot en 17:04 uur nog een bot. Heel even steekt er een windvlaag op en net als ik in wil werpen zie ik m'n nieuwe plu de lucht in vliegen, de pinnen zijn het zand uitgetrokken en steeds omkantelend en verder hobbelend over het zand loop ik als komedie capers er achteraan. Gelukkig komt ie tot stilstand bij een afgeslagen rand van "de Zandmotor" en net op tijd kan ik hem pakken. Pff, ik heb m'n loop training ook weer gehad :-).

En daarna lijkt het uitgestorven, tot 19:30 uur blijf ik het proberen maar er komt niets meer bij. Er was nog 1 visje dat probeerde droog te zwemmen, maar jammerlijk faalde.

2. Zandmotor strandvissessie vrijdag 15 September 2017

Hallo vis vrienden,

Eindelijk weer eens acceptabel visweer na al dat windgeweld, er staat een w-wind van 4 bft, 15 °C, met in het begin van de sessie een enkele regendruppel daarna droog en zonnig. Hw HvH 10:55 uur (+90 cm), lw 16:35 uur (-46 cm), (± 136 cm). Rond 10:45 uur werp ik in met de 4,5 meter NBS Tornado, hoofdlijn 20,5\100 mm nylon met een nylon tapse voorslag, wapperlijnen, haakje f31\8 gevuld met een zeepier, zager of een combinatie hiervan, piramidelood 180 gram. Een kwartiertje later volgt de Grauvell Vertix Moonlight, hoofdlijn 22\100 mm nylon met een nylon tapse voorslag, en voor de rest een zelfde uitrusting.

Lang hoef ik niet te wachten, na een lichte rammel op de top draai ik om 11:08 uur een zeebaarsje het strand op. 13:10 uur volgt er een tweede. Af en toe zit er wat apenhaar op de lijnen, maar het is te doen.

Als ik op het afgeslagen talud naar m'n hengels loop te turen zie ik plotsklaps om 13:35 uur een echte zeebaars aanbeet op de Moonlight, heftig zwiepende bewegingen van de hengel registreren een krachtige zeebaars die ervandoor wil gaan. Ik spurt er naar toe en voorzichtig draai ik binnen, hij geeft mooi weerstand en vlak bij het strand moet ik hem uit laten drillen, moe gestreden glijd hij met een golf mee het strand op een mooie dikke van 41 wedstrijdcentimeters. Dan duurt het even maar om 14:22 uur vang ik een doublet van een bot met een tarbot.

Mooie vissen zijn dat toch, die tarbotten. 14:34 uur weer een leuk baarsje. 14:51 uur een doublet van zeebaarsjes.

15:02 uur een zeebaarsje, 15:43 uur een zeebaarsje.

16:03 uur een zeebaarsje, 16:07 uur een doublet zeebaarsje. En het gaat best lekker met vangen, zo met afgaand water.

16:20 uur een bot, 16:32 uur een zeebaarsje.

16:43 uur een zeebaarsje, 17:22 uur een zeebaarsje.

17:38 uur een zeebaarsje, 17:52 uur een zeebaarsje.

18:00 uur ruim ik op, bij het binnen draaien van de laatste hengelstok zit er nog een doublet zeebaarsjes aan.

Leuke sessie zo, morgen maar weer een keer.

Willem
  3. 8e competitie wedstrijd "Eurovissers" Dintelhaven breed zaterdag 09 September 2017

Hallo vis vrienden,

Vandaag vis ik de 8e competitie wedstrijd van "de Eurovissers" in de Dintelhaven op het brede gedeelte achter het pomphuis, er staat een w-wind van 4 bft, temperatuur 16 °C, met een lekker najaarszonnetje, lw HvH 13:05 uur (-40 cm), hw 17:46 uur (+130 cm), (± 170 cm). 18 deelnemers gaan vandaag "de strijd" aan met elkaar, om 14:00 uur krijgen we het sein om in te werpen en ik start met de 4,5 meter K2 Titanium, hoofdlijn 20,5\100 mm nylon met een nylon tapse voorslag, wapperlijntjes, haakje f31\8, gevuld met een zeep, slik, zager of een combinatie hiervan, tommy lood 150 gram.

Veel gebeurd er niet in het begin, alleen links van me vangt Ed van der Ham een mooie paling van 69 cm en Dirk Dierckx  een bot van 23 cm, voor de rest blijft het akelig stil. Als ik van ver weer eens binnen draai denk ik even een klein wijtingkje te zien op de onderste haak, maar eenmaal bij de kant aangekomen zit er niets aan, een tiental minuten later duikt er een groepje meeuwen op een visje wat voor me in het water drijft, vermoedelijk het visje wat van de haak af is gegaan. Pech dus.

15:30 uur zie ik eenmaal een flauwe tik op de top, ik laat hem even liggen en tot mijn geluk zie ik een botje aan de oppervlakte komen, eenmaal op het droge valt ie van de haak, maar gelukkig kan ik hem pakken.

Blij dat ik van de 0 af ben en nu maar een volgende vis scoren. Helaas gebeurd dat niet en ik probeer het even met de feeder onder de kant of er een zeebaarsje wil happen, ook niet, terug maar weer en voor ver gaan. Het levert me niets meer op, in de laatste magische draai zijn er nog verschillende vissers die een behoorlijke vis scoren, onder andere mijn rechter buurman Marcel Adriaans, die gaat me ook nog eens voorbij met een bot van 23 cm.

Geen al te beste scoren, maar gezellig was het weer wel en dat is ook wat waard.

De kanjerpot gaat naar Ed van der Ham met een paling van 69 cm. Ed gefeliciteerd!

De uitslag:

1e en 1e overall John de Vries 10 vissen (153 cm), 2e Erik Remijn 12 vissen (80 cm), 3e Dirk Dierckx 3 vissen (72 cm). Mannen gefeliciteerd!

Van Dirk Dierckx krijg ik nog het overgebleven aas mee, waarvoor nogmaals dank.

Willem#1168
  4. Zandmotor vissessie vrijdag 08 September 2017

Hallo vis vrienden,

Zuid West is de wind vandaag, volgens windguru model GFS 27 km takkeweer met een windkracht van 6 bft, maar volgens het WRF 9 km model  afnemend naar 5 bft, achter de geraniums zitten kan altijd later nog, dus ik besluit er een vissessie aan te wagen. Als ik aan kom op "de Zandmotor" om 16:15 uur is het droog en valt het erg mee met de wind. Snel m'n spullen klaarmaken en even later ligt de K2 Titanium met een beaasde onderlijn erin, hoofdlijn 20,5\100 mm nylon met een nylon tapse voorslag, wapperlijntjes, haakje f31\8 ~ ls5013f\6, gevuld met een pier, zager, slik of een combinatie hiervan tommy lood ~ 150 gram, geankerd lood 150 gram ~ piramidelood 180 gram.
    Een kwartiertje later volg de 4,5 meter Tubertini feeder met een 22\100 mm nylon hoofddraad en voor de rest een zelfde uitrusting.

Lang duurt het niet voordat het weer omslaat in plaats van dat het beter wordt neemt de wind toe naar 6 bft met stoten van 7 bft en later in de sessie gaat het heel even naar 7 bft met stoten van 8 bft, hw HvH  17:09 uur (+130 cm), lw 22:09 uur (-73 cm), (± 203 cm). Heftige regenbuien komen nu los, ik probeer nog m'n Beach shelter op te zetten maar dat is een hopeloze zaak, zodra de pinnen in het zand zitten blaast de wind er tegen aan en vliegt de shelter de lucht in. Dan maar niet. Een klein parapluutje met m'n viskist op het handvat biedt enigszins uitkomst, kan ik in ieder geval droog aanazen.

16:58 uur draai ik een zeebaarsje het strand op, groot is ie niet, maar vis is vis.

Wat me opvalt is dat er bijna geen apenhaar meer op de lijnen zit, waarschijnlijk door de stroming en harde wind is het apenhaar veld uit elkaar geslagen, slechts een enkel plukje nog maar, toch nog een meevaller.

17:25 uur volgt er nog een tweede baarsje.

Maar de gehoopte "maatse" (= gelijk of boven de 42 cm) blijft uit. 20:15 uur  ruim ik op en vertrek naar huis, toch nog even geprobeerd. Niet geschoten is altijd mis, toch?

5. Zandmotor aasopmaak sessie dinsdag 05 September 2017

Hallo vis vrienden,

Een zuidwesten wind vandaag, ideaal voor een aasopmaak sessie vanaf "de Zandmotor", 4 bft met stoten van 5 bft langzaam draaiend naar 5 bft wzw met stoten van 6 bft, met een enkele regendruppel. Hw HvH 15:30 uur (+116 cm), lw 20:35 uur (-61 cm), (± 177 cm), temperatuur 19 °C. Om 16:45 uur werp ik in met de 4,5 meter nbs tornado, hoofdlijn 20,5\100 mm nylon met een nylon tapse voorslag, wapperlijnen haakje f31\8, gevuld met een pier, slik, zager of een combinatie hiervan tommy lood 150 ~ 160 gram. Een kwartiertje later volgt de 4,5 meter Tubertini feeder, hoofdlijn 22\100 mm nylon met een nylon tapse voorslag, voor de rest een zelfde uitrusting.

Als ik om 17:07 uur voor aas controle de nbs tornado hengelstok binnen draai voel ik even twee lichte tikjes alsof ik over zandribbels heen ga, maar bijna bij de kant begint de top opeens te krommen, en na een paar flinke doorbuigers, dril ik de vis uit en sleep een leuke zeebaars het strand op, net niet aan de wettelijke maat van 42 cm dus hij zwemt weer vrij en blij de Noordzee in. 17:32 uur krijg ik "beet" op de feeder een doublet dient zich aan van een zeebaarsje met een bot, zou het dan eindelijk wat worden met de vangsten vanaf het strand?

Nou niet echt, want met het afgaande water neemt het "apenhaar" toe, ook vang ik ditmaal veel meer krabbetjes als anders. 19:29 uur zit er weer een zeebaarsje aan samen met een krab, een grotere ditmaal.

Ik blijf het proberen tot 21:00 uur en dan ruim ik op en vertrek naar huis, toch ff lekker uitgewaaid met mijn kop in de wind.